Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på Friluftsliv.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Utrustning och kläder > Diskussion

Alma
Skapat 2020-02-04 av Alma, kvinna, 44 år, Hallands län.
Bästa vandringsryggsäck?
Vilken typ av vandringsryggsäck ska jag välja? Större än 50 liter, max 90 liter.

Tacksam för tips :)

Svar på inlägg

Pyhäjärvi
#1. Publicerat 2020-02-04 av Pyhäjärvi
Tjena, beroende på vad du söker för egenskaper i ryggan så finns det massor att välja mellan. Bästa är att testa dig fram men Fjällräven har några bra, Lundhags Gnaur är schysst men viktigast är att den sitter bra och har de funktioner du söker
Raphaelburt
#2. Publicerat 2020-02-04 av Raphaelburt
Hej!
Jag har fjällräven kajka 65L. Jag tycker det är en extremt bekväm ryggsäck och av bra kvalite.
Alma
#3. Publicerat 2020-02-05 av Alma
Åhhh tack, uppskattar verkligen eran feedback :)
jjoelandersson
#4. Publicerat 2020-02-06 av jjoelandersson
Har själv en keb 52, supersmidig verkligen. Är glad att jag inte köpte en större, då jag skulle packa så mycket att den skulle bli för tung :)

Så tänk vad du ska göra med ryggsäcken. Man kanske inte behöver en 80L om man inte ska vandra hela kungleden med en massa utrustning liksom.
Bortom Stigarna
#5. Publicerat 2020-02-07 av Bortom Stigarna
Hej Alma!

Finns som sagt mycket att välja på. Själv så har jag två Bergans ryggsäckar som jag är väldigt nöjd med. Den som kanske skulle passa dig bäst av dessa är nog Bergans Rondane 65 liter. En avskalad skön säck som är prisvärd. Såg att den just nu finns med 25% rabatt om man googlar lite… Den väger ”bara” 1,5 kg.

Klarar du dig med en lite mindre ryggsäck så kan en Bergans Helium vara ett alternativ. Den väger ett kilo prick! Finns just nu med 48% rabatt hos en stor näthandlare. Vill du nörda ner dig i hur du sparar vikt vid vandring så kan jag rekommendera Facebook-gruppen "Vandra fjäderlät". Väldigt många kunniga vandrare som är aktiva där.

Jag har bl.a. använt min Bergans Rondane 65 liter vid en veckolång ensamvandring/packraftringtur i fjällen. Då tog jag med mig min upplåsbara båt (packraft), kajakpaddel, flytväst, fiskegrejer, vadarbyxor, tält, sovutrustning, mat m.m. Lycka till med ryggsäckssökandet och hör gärna av dig med frågor!
Anonym
#6. Publicerat 2020-02-07 av Anonym
Hej Alma!

Jag har provat en del olika ryggsäckar och måste påstå att, än så länge, är Aarn bodypacks de skönaste. De har en väldigt följsam design så att du blir mycket mer rörlig i axlar utan att det påverkar din egen rörelseförmåga. Ryggsäcken blir liksom kvar i samma position även när du vandrar, vänder och vrider på dig!

I övrigt tycker jag att Lundhags ryggsäckar alltid är pålitliga, stryktåliga och bekväma. Jag testade även North Face Tierra (55L) vilket troligtvis är en av de allra skönaste ryggsäckar jag provat av de "klassiskt" konstruerade ryggsäckarna!

Men bästa tipset är att springa in hos någon försäljare som typ Naturkompaniet eller XXL och be någon kunnig mäta din rygg, lasta en säck och låta dem ställa in den för just din kropp. =)

All lycka till!
Fabian Ryft
#7. Publicerat 2020-02-15 av Fabian Ryft
Osprey tycker jag gör schyssta ryggsäckar med många olika passformar och storlekar, de gör även "damryggsäckar" med axelremmar som sitter skönt över brösten. Osprey Kyte finns i 66 L.
Anonym
#8. Publicerat 2020-02-19 av Anonym
Hej

Jag är super nöjd med min Ospery Xena 85 liter. Burit 23 kg utan att få ont :)
Sunnysandra
#9. Publicerat 2020-05-16 av Sunnysandra
Fjällräven kajka helt klart ;)
Anonym
#10. Publicerat 2020-07-22 av Anonym
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på Friluftsliv.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen