Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på Friluftsliv.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Utrustning och kläder > Diskussion

Anonym
Skapat 2020-02-20 av Anonym.
Tips på sovsäck?
Hej.

Behöver uppdatera min sovsäck som har gjort sitt.
Tips och råd på vad jag ska tänka på och kolla efter skulle uppskattas.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2020-03-04 av Anonym
Hej!

Lite synd med så få svar. Men du kanske behöver utveckla en aning...
Prisklass?
Vilken eller vilka årstider ska den användas? Fryser du eller är du varm när du sover?
Vill du ha en lätt sovsäck eller spelar det ingen roll?
Dun eller syntet?

Sen är det ju en djungel med sovsäckar och inte lätt att välja alltid. :-) Finns ett antal trådar på utsidan (om man nu får rekommendera annat forum) som kan ge en bra hjälp.

Själv tänkte jag köpa en quilt för sommarbruk. Går även att använda som täcke istället och då komplettera med överdrag till liggunderlaget.

/M
Anonym
#2. Publicerat 2020-03-30 av Anonym
Hej och tack för svar!

Ja, lite dåligt med aktivitet på sidan här så har inte varit inloggad på ett tag.
Men uppskattar din feedback.
Jag är fryslort så behöver en som håller värmen, relativt lätt och smidig ändå och i en prisklass runt 1000 kr eller mindre.
Vad gäller syntet eller inte vet jag inte vad som är bäst men tänker att jag nog helst vill ha syntet då. Vad är för och nackdelar med de båda?

Tack på förhand.
Anonym
#3. Publicerat 2020-05-15 av Anonym
Syntesäck
+ mindre känslig för att bli fuktig
+ ofta bra pris
+ kan vara komprimerad över tid utan att minska värmeeffekt
- väger mer än dun
- tar mer plats i packningen jmf dun

Dunsäck
+ tar liten plats i packning (kan komprimeras mer)
+ väger mindre än syntet i jmf komfortvärme
+ upplevs ofta som mer fluffig och skön
- dyrare än syntetsäck i jmf komfortvärme
- värmer inte så bra om den blir fuktig

Syntesäck bra om man vandrar i vår/sommar/höst och finns till bra pris (under 1000:-), kanske i komforttemeratur ner till +4 som bör då väga kanske upp till 1,5 kg. En jämförbar dunsäck är då lättare och tar mindre plats i ryggan men kostar nog runt 1500:-

kolla vilken komforttemeparur de anger för att hitta en som är "varm" enligt dig för ditt behov. man kan ju alltid öppna upp lite om det blir för gott inne.
gunneboarn
#4. Publicerat 2020-05-17 av gunneboarn
Hej!
Intressant att läsa de olika inläggen,men frågan är om en sovsäck skall behöva kosta 1000:- eller
1500:-.Tillåt mig tvivla....?Var inne på Jula och spontanköpte en syntetisk sovsäck för 99:-.
(verkar ha kostat 199:-tidigare).
Vad kan gå fel?Med spännband kan man få ner volymen på sovsäck en radikalt(behövs kanske typ
2 band för summa 29:90 på Biltema).Så tar den minimalt med utrymme i packningen.
Sen,vad gäller varmt eller kallt ute:ja,ett underställ kompletterar ju sovsäck en när det är kallt ute.
(jag köpte ett komplett set för under 50 kr i skarven mellan vinter och vår,annars kostar byxor och tröja just nu 99:- på Jula).
Sammanlagt handlar det inte om några större pengar(max 250:-)att vara komplett utrustad för både
kall och varm väderlek.
Och eftersom varuhusen(speciellt Jula)har så mycket extrapriser behöver man inte komma upp till mer än typ 15-20-25%av de kostnader tidigare inlägg skissat.Så vari ligger problemet?
Sven Erik i Hjorted
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på Friluftsliv.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen