Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på Friluftsliv.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Utrustning och kläder > Diskussion

Anonym
Skapat 2020-07-01 av Anonym.
Sovhängmatta
Hej på er!
Tänkte köpa mig en hängmatta att sova i, har ni tips på nån bra? Myggnät är väl ett måste....??

Svar på inlägg

Skogstoken
#1. Publicerat 2020-08-07 av Skogstoken
Hej,

Sover själv inte i hängmatta men tänker mig att myggnät är fördelaktigt om man ska använda den i detta avlånga (och ofta myggtäta) land.

Det här ser ut som en prisvärt paket just nu. Kan inte säga så mycket om kvaliteten dock.

https://www.xxl.se/mackenzie-hiking-hammock-with-tarp-hangmatta-gron/p/1172985_1_style

Anonym
#2. Publicerat 2020-10-13 av Anonym
Hej!
Frågan är kanske inte aktuell längre, kanske du redan gjort ett inköp eller kommit på andra tankar? Men jag skriver ändå eftersom du inte fått mer än ett tidigare svar.
Jag sover bara på marken i yttersta nöd, det är hängmatta som gäller 99 av 100 nätter ute. Jag har inte provat jättemånga olika hängmattor, men av de som jag har provat så har jag sovit allra bäst i Hennessy Hammocks. Jag har ett par olika själv, men även mina barn sover i hammock när vi är ute.
Hennessy har ett flertal olika modeller för att du ska hitta en som passar just dig och de förutsättningar som råder där du brukar sova. I stort sett samtliga hammocks har myggnät och de är 100% myggtät. Min ena hammock har dessutom dubbel botten vilket gör att mygg inte kan sticka det hållet heller. Jag sov 25 nätter i den i Thailand i vintras och jag fick inte ett enda stick.
Registrera dig på Hennessy Hammock för deras nyhetsbrev och du blir då också informerad om när de har olika kampanjer. Ett par gånger per år brukar du ha kampanj med 25% rabatt på utvalda eller alla modeller.
Hoppas att du finner det du söker :-)
Anonym
#3. Publicerat 2020-10-30 av Anonym
Jag har två varianter, en för sommaren med myggnät och en för höst/vinter utan myggnät. Sommarhammocken heter "Cocoon Ultralight Mosquito Net Hammock", väger 400 gram och kostar runt 1100 kr. Vinterhammocken valde jag en öppen, utan nät för att kunna ha ett vinterfoder utanpå. Den heter "Amazonas Adventure Hammock, väger 180 gram och kostar runt 700 kr. Vinterfodret jag valt heter "Snugpak Hammock Cocoon" och är som en stor extrasovsäck utanpå hammocken. Myggnätet saknar jag inte eftersom de flesta myggor o flugor inte är igång den kalla tiden på året. Oavsett säsong vill jag ha ett liggunderlag och en quilt eller sovsäck i hammocken och såklart en tarp ovanpå som skydd mot snö, regn, sol, fukt och vinden. Med tidigare förslag här som t.ex Hennessy följer det oftast med en tarp till hammocken vilken är en fördel. Jag fick dock köpa en egen och valde då "Bushmen Ultralight Tarp" 3x2 meter och 300 gram för runt 800 kr. Alla varianter du fått förslag på här finns det gott om "reviews" på Youtube. Sök där och titta, det gör alltid jag före köp. Jag är supernöjd med mina olika kit, låg vikt och packvolym. Jag fryser inte trots kallgrader och jag längtar till nästa tillfälle varje dag oavsett årstid och väder :)
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på Friluftsliv.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen